4.12.08

Dari akbar Sinar Harian

Co-Dependency beri pendedahan bahaya dadah

TIKAM BATU - Dengan matlamat membendung masyarakat daripada terus hanyut dalam najis dadah, Agensi Antidadah Kebangsaan (AADK) Daerah Kuala Muda menganjurkan satu program yang diberi nama Co-Dependency untuk penduduk di Taman Seri Jenaris.

Penolong Pegawai AADK Daerah Kuala Muda, Siti Sarah Abd Wahab berkata, pendedahan mengenai bahaya najis dadah ini perlu dilakukan secara ‘bertemu muka’ dengan masyarakat agar segala mesej bahaya dadah dapat disalurkan dengan jelas dan tepat.

“Kita adakan Co-Dependency ini adalah untuk menyebarkan maklumat dadah dan perkara yang berkaitan dengannya kepada masyarakat dengan ceramah yang diadakan,” katanya kepada Sinar Harian.

Siti Sarah berkata, tanggungjawab untuk membendung masalah penagihan dadah ini perlu dilakukan bersama-sama secara berganding bahu antara AADK dan pihak bertanggungjawab lain dengan masyarakat, penagih dadah dan keluarga penagih dadah.

“Ia merupakan satu tanggungjawab besar. Kita hanya dapat membendung gejala ini dengan hanya bekerjasama tanpa mengharapkan sebelah pihak sahaja,” katanya.

Sementara itu, tinjauan Sinar Harian mendapati seramai 50 penduduk di taman ini turut disajikan dengan ceramah yang disampaikan penceramah jemputan seperti Setiausaha Politik kepada Datuk Seri Syed Hamid Albar, Wan Zahari Hasan.

Turut diadakan, ceramah istimewa yang disampaikan bekas penagih dadah sendiri, Nasir Mohamad yang berkongsi pengalamannya hidupnya mengenai najis dadah dengan penduduk.

Siti Sarah berharap pendekatan yang dibawa AADK ini dapat merealisasikan matlamat mereka untuk memberikan pengetahuan dan pendedahan kepada bahaya penagihan dadah.

No comments: